fbpx

לרבים יש רעיונות לפתח תוכנה ייחודית. אך עלות פיתוח תוכנה להתקנה על גבי מחשב יקרה מאוד וקשה לשמור עליה מפני שימוש ללא תשלום. לכן, עולם התכנה התקדם שלב וכיום יותר ויותר חברות מציעות תכנות כיישומי רשת (Web Application) ובעצם מדובר על תוכנה השוכנת על גבי שרת מאובטח אך נגישה למשתמשים בעזרת הדפדפן והאינטרנט על בסיס הזדהות בסיסמה. אבל, איך כותרים אפיון לתוכנה וובית? מה נדרש לפרט בו? על כך במאמר זה.

אפיון תוכנה וובית

בעבר הלא רחוק, כדי לפתח תוכנה נדרשו חברות פיתוח המתמחות בשפות מתקדמות וכוללות הנדסת תוכנה מתקדמת. מכך שמחירי הפיתוח היו גבוהים במיוחד. בשנים האחרונות עם התקדמות הטכנולוגיה ובכללם HTML 5 ו-Ajax לצד Node.js הדברים החלו להשתנות. פתאום ניתן לבצע פעולות מורכבות יותר בענן מרוחק, וניתן להיעזר באפקטים מתקדמים ובגרפיקה תלת מימד ועוד. מה שאפשר לבסוף לתכנן ולבנות יישובי אינטרנט טובים אף יותר מאלו המותקנים על גבי המחשב.

יש לך שאלה? התייעצ/י איתנו, נשמח לעזור!

    דוגמאות לתוכנות ווביות:

    1. תיבות המייל של גוגל (Gmail).
    2. מערכות CRM ו-ERP.
    3. סביבות שירות של חברות.

    כיום, לכל חברה יש שירותים און ליין. מחברת מייקרוסופט שדוחפת את המשתמשים מהמחשב לענן ועד חברות כמו פוטושופ המחייבות סנכרון בזמן אמת ומאפשרת עבודה דרך האינטרנט און ליין. זאת הדרך הבטוחה והיעילה ביותר של חברות אלו להישאר רלוונטיות ורווחיות בעידן של פיראטיות מתרחבת והולכת.

    היתרונות בתכונות ווביות:

    תוכנות ווביות יכולות להתעדכן ולהשתפר תדיר מבלי לדרוש פעולה מצד הלקוחות, תוכנות ווביות יכולות לתקשר עם מספר רב של מקורות מידע ולייצר ערך רב בטווח הארוך למפעיליהם. אך, הערב הגבוהה ביותר בתוכנות ווביות הנו האפשרות לגבות כסף בעבור שירות שנשאר בשליטתנו המלאה ולא ניתן לפריצה ואו לשימוש פיראטי.

    יתרה מזאת, לתוכנות ווביות יש יכולות שמאפשרות לנו להעניק שירותים לפי רמות שונות לכלל הגולשים ולמשוך אותם אט אט לשדרג את החבילה (הגדלת אחסון, מספר רב יותר של משתמשים ועוד..). כלומר, הלקוח שלנו אינו רוכש ועוזב אלא הופך לרוכש שחוזר שוב ושוב וערך הלקוח גבוהה יותר.

    לאחר שהבנו מהו תוכנה וובית, לאחר שהבנו את יתרונותיו, במידה ויש לנו רעיון למוצר מתאים – עלינו לאפיין אותו לפרטים ועל כך מאמר זה:

    איך כותבים מסמך אפיון מפורט ופונקציונלי לתוכנה?

    אפיון תוכנה וובית דומה במאפייניה ל-אפיון אתר אינטרנט או מערכות תוכן אחרות. ניתן לבסס תוכנה וובית על בסיס תשתית קיימת (Framework) או כמובן מההתחלה. זאת כמובן בתלות בסוג התוכנה וביעדים אותם תרצו להשיג דרכה. כך לדוגמה, לא ניתן לבצע השוואה בין תוכנה משרדית לבין תוכנה לעריכת וידאו או תוכנה לניהול פרויקטים מאחר והערכים בהם שונים לגמרי..

    בבואנו לכתוב אפיון טכני לתוכנה, עלינו להגדיר כל פרט ופרט והאפיון יכול להיפרס על פני מאות עמודי הסבר ודיאגרמות לצד שרטוטים לחוויית שימוש וצד משתמש. אך, ניתן לחלק את שלבי האפיון לשלבים:

    1. אפיון רעיון / הצגת הרעיון בפשטות.
    2. אפיון קהל יעד / הצגת הלקוחות הפוטנציאליים.
    3. אפיון נראות / שרטוט והגדרת הנראות הרצויה לתוכנה.
    4. אפיון טכני / פירוט כל פעולה וכלי בתוכנה העתידית.
    5. אפיון אלגוריתם / הגדרת צרכים מתקדמים ותקשורות נוספות.

    מומלץ לפעול לפי סדר זה מאחר וכך תוכלו להגדיר את היעדים ולתכנן לפיהם כהלכה. כאשר האפיון הפונקציונלי הנו כפי שניתן לראות אחרון בשורה של שלבי אפיון וזאת כי לפונקציות אלו עלויות גבוהות ונרצה לתכנן אותן רק לאחר שהרקע ברור לנו וידועים לנו מלוא הפרמטרים החזותיים בתוכנה.

    כתיבת אפיון תוכנה וובית:

    במידה ואין לכם ניסיון בתחום (גם אם למדתם הנדסת תוכנה) מומלץ להעביר את האחריות לאפיון לחברה מקצועית שתדע להימנע מטעויות חמורות שעלולות לעלות בהון רב. לניסיון באפיון תוכנה יש משקל רב על התוצאות בסופו של התהליך לכן לא מומלץ לזלזל בידע הנצבר בידיהם של בעלי מקצוע המתמחים בכך.

    הכתיבה של האפיון הפונקציונלי תתחלק לרוב לחלקים:

    • אפיון לצד שרת.
    • אפיון לליבת התוכנה.
    • אפיון לצד ניהול.
    • אפיון לצד לקוח.
    • התייחסות לאבטחת מידע.
    • התייחסות לעמידה בתקנים.
    • התייחסות לסליקה / חיוב.

    על כלל הפרמטרים הללו לדבר זה עם זה ולייצר יחד ערך רב ללקוחות.

    לסיכום,

    ישנם רמות שונות של תוכנות ווביות. ישנם תוכנות ווביות שאנו נדע לאפיין עבורכם. אחרות שנפנה אתכם הלאה לגורמים המומחים לתוכנות מסוגים אלו. מומלץ להתייעץ בנושא טרם יוצאים לדרך. אתם מוזמנים לפנות אלינו להתייעצות בחינם וללא כל התחייבות ואנו נשמח להכווין אתכם לגורם המתאים ביותר עבורכם!

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    התייעץ איתנו חינם!
    1
    צריך עזרה?
    שלום,
    איך אפשר לעזור לך היום?
    לחצ/י להתייעצות חינם! דילוג לתוכן